HSB Bostad har 2016 årets nöjdaste bostadsköpare

Vid ett välbesökt seminarium den 9 februari presenterades resultaten i den branschgemensamma mätningen av nöjdhet bland bostadsutvecklarnas köpare. Stolta mottagare av utmärkelsen för årets nöjdaste kunder var HSB Bostad. På andra plats kom JM och på delad tredjeplats placerade sig Ikano Bostad och Boklok.
Av: Erika Knutsson Postat: Ämneskategorier: Byggmarknad Kundnöjdhet NKI Nybyggnation

HSB Bostad, vinnare av utmärkelsen Årets nöjdaste kunder 2016

Bostadsutvecklaren HSB Bostad har de nöjdaste bostadsköparna i Sverige 2016. Företagets NKI-värde ligger för andra året i rad på 79. I fjol räckte resultatet till en hedersam tredjeplats medan det i år gör företaget till förstapristagare. Detta visar Prognoscentrets branschmätning som är en årlig nöjdkundundersökning bland bostadsutvecklarnas kunder. JM återfinns på andraplats med ett NKI-värde på 78 och på tredje plats placerar sig två företag, Ikano Bostad och Boklok båda med NKI 77.

 

– I år kan vi konstatera att ingen aktör når 2015 års rekordhöga nöjdhet men fortsatt rör det sig om mycket fina prestationer, säger Ellinor Lindström, affärsområdeschef på Prognoscentret.

 

Nya utmaningar dämpar kundnöjdheten

Bostadsutvecklarna står sig bra i en jämförelse med andra branscher. Branschindex landar 2016 på 73 vilket är något lägre än året innan. Det finns flera förklaringar till att nöjdheten i branschen inte förbättras.

”…varje företag måste hela tiden prioritera frågan för att inte tappa i kundnöjdhet.”

De senaste åren har många nya aktörer kommit in på marknaden och i branschmätningen och oftast tar det lite tid innan kundnöjdheten blir riktigt hög. Dessutom har etablerade utvecklare ställts inför nya utmaningar i form av ökade produktionsvolymer och brist på arbetskraft vilket gör det svårare att bibehålla en hög kvalitet. Ytterligare en orsak är att köpare av nyproducerade bostäder blir allt yngre. Yngre människor tenderar att vara svårare att tillfredsställa vilket återspeglas i NKI-resultaten.

 

– Sedan räcker det naturligtvis inte med att bara mäta NKI, varje företag måste hela tiden prioritera frågan för att inte tappa i kundnöjdhet. Det gäller såväl nya som erfarna bostadsutvecklare, säger Ellinor.

 

Det bostadsprojekt som har de nöjdaste kunderna heter Jasminen. Projektet är uppfört av JM och har ett mycket högt NKI-värde på 90.

 

Undersökningen har genomförts i samarbete med branschens aktörer och grundas på närmare 8000 svar från bostadsköpare. Prognoscentrets branschmätning följer allmän praxis inom nöjdhetsmätningar och resultaten är därmed jämförbara med NKI-värden från t.ex. Svenskt Kvalitetsindex.

 

Läs mer om Prognoscentrets NKI-undersökning

Filtrering

Relaterade blogginlägg

Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev