Johan Melbäck, försäljningschef och ansvarig för byggvaruanalyser
Vi får räkna med att brist på produkter och störningar i leveranskedjor kommer att hänga kvar en bra bit in i nästa år. Jag tror även att man inom byggnäringen kommer att uppleva ”reshoring” som innebär att leverantörer ser på möjligheter att inhandla insatsvaror i Europa istället för Kina. Även om leverantörerna har haft ett minst sagt besvärligt år har man i stor utsträckning klarat av att förse marknaden med produkter. Därför har jag ändå en ganska positiv syn på 2022 eftersom det underliggande behovet av bostäder och ROT arbeten är fortsatt högt.
Erika Knutsson, produktansvarig kundnöjdhetsmätningar
Vi har nu levt med covid och pandemi under snart två år. Det har satt spår i alla delar av samhället, och en kanske lite oväntad effekt är att kundnöjdheten bland bostadsköpare har fått en extra skjuts. Att få tillgång till sin nya bostad under en period när man tillbringar mycket tid i hemmet, samtidigt som man påminns om vad som egentligen är viktigt i livet är faktorer som samverkar för att göra bostadsköparna extra nöjda. Alla håller vi väl tummarna för att pandemin ska klinga av och att vi ska kunna återgå till ett mer normalt liv under 2022. Vilken effekt det kommer ha på nöjdhetssiffrorna är svårt att säga med exakthet men en viss tillbakagång i kundnöjdhet kan vi nog vänta oss. Oavsett pandemieffekter är det centralt för nyproduktionsföretagen att fortsätta arbeta målinriktat med det som går att kontrollera, nämligen kvaliteten i den egna verksamheten. Det vet vi sedan många år ligger högt på agendan i branschen och vi ser med tillförsikt fram emot nästa år.
Sara Snöbohm, marknadsanalytiker byggmarknadsprognoser
Pandemi, inflationsoro, politisk dramatik och en eventuell cementkris – det senaste kvartalet har varit minst sagt händelserikt. Samtidigt byggs det fortsatt mycket bostäder och lokaler. Byggtakten accelererade nämligen så pass kraftigt i början av året att orosmolnen inte satt stopp för byggandet än, men det finns såklart en risk att man drar i handbromsen nästa år. Detta tror jag i så fall skulle bero på att vi får en cementkris som sätter käppar i hjulet för byggandet medan inflationsoro, svängningar i politiken och/eller fortsatt pandemi troligtvis inte kommer vara boven i dramat. Det grundar jag på att inflationsökningen väntas vara övergående, att den ryckiga politiken kan balanseras av att regeringen avser förkorta tillståndsprocesserna och att vi fortsätter att anpassa oss både som samhälle och konsumenter efter pandemins utveckling.
Magnus Svensson, produktansvarig BuildFlow
Vi kommer att se fortsatt stora prisförändringar på byggvaror under 2022. Virkespriserna som stigit mycket och snabbt under 2021 men nu stabiliserats sig, kommer att förändra sig lika mycket i nästa år. Troligtvis faller priserna under våren, men i det fall nya stödåtgärder kommer som gynnar de svenska hushållens ekonomi, kommer de skjuta fart igen under sommaren. Flera andra kategorier som armering och stålrelaterade byggvaror kommer också att svänga mycket i pris under året. Tror också på en fortsatt positionering mellan byggvaruhusen, där norska Mestergruppen just nu håller i taktpinnen för olika uppköp. 2022 kommer också vara det året då digitaliseringen på allvar slår igenom i byggvaruhandeln med fokus på miljödeklarationer och CO2-beräkningar.
Anna Brinkhagen, produktansvarig anläggningsprognoser
Vi står inför många beslut och vägval som kommer att ha betydande påverkan på anläggningsmarknaden, inte bara under 2022 utan för en lång tid framöver. Prognoscentret följer naturligtvis turerna kring Cementas tillstånd och alternativen till detta. Parallellt väntas även besked både före och efter jul kring slutförvaringen av kärnavfall, vilket påverkar energisegmentet kraftigt. Framåt våren väntas Trafikverkets nya nationella plan för åren 2022-2033 fastställas, vilket också det får stor påverkan för marknaden framöver. Baserat på detta är vår bedömning att anläggningsmarknaden under 2022 kommer att bibehållas på den historiskt höga nivå vi idag ligger på. I gällande prognos är det inget av segmenten som sticker ut, men på lite längre sikt ser vi stor tillväxtpotential inom framför allt energi- och järnvägssegmenten.
Ola Stadler, produktansvarig Kundkartan Bostad
Nästa år tror jag att prisuppgången på bostäder kommer att mattas av. Mitt tips är att vi inte kommer att se en lika stark aktiemarknad 2022 vilket är en faktor som påverkar bostadsköpares betalningsförmåga. Det kan i sin tur betyda en mer avvaktande bostadsmarknad med minskad omsättning som följd. Årskullarna när svenska folket flyttar som mest, under åren mellan 20 och 30, är också förhållandevis små, något som ytterligare dämpar efterfrågan på bostäder.
Magnus Olsson, produktansvarig varumärkesanalyser
Livsmedelskedjorna har ju länge haft en hög andel egna varumärken i sortimenten. På byggmarknaden förekommer det också egna varumärken, vilket börjar märkas allt mer i våra varumärkesmätningar. Bygghemma har en uttalad uppköpsstrategi och att utöka sortimentet med egna varumärken. Byggmax är också offensiva på den fronten. Det är inte minst på varumärken kopplade till badrum som Byggmax och Bygghemma har många egna varumärken. På kök är ju Elgiganten en stor spelare med sina egna Epoq-kök och under 2021 kom Elon med sitt egna varumärke inom kök Nordanro. När spelplanen för de etablerade varumärkena blir trängre kommer det bli allt viktigare att inte bara stärka sina varumärken, utan även att hitta ett starkt syfte med varumärket och lyckas med sin positionering.