Vad är en prognos?

I den här texten förklarar vi vad en prognos är, skillnaden mot en budget och hur prognoser används som strategiskt beslutsunderlag.
Definiton av en prognos

En prognos är en teknik där man med utgångspunkt i historiska data och kunskap om omvärlden förutser riktningen på framtiden – i form datapunkter eller trender. Prognoser kan alltså göras med såväl kvantitativa som kvalitativa modeller, men inte sällan används en kombination.

 

En prognos ger alltså de antaganden eller estimat som behövs för att planera och allokera resurser, produktion, leveranser och inte minst för att etablera en budget för företagets intäkter och kostnader. Utan antaganden om framtiden blir planeringen omöjlig att genomföra.

 

Till skillnad från en budget, som normalt sett fastslås på årsbasis och som framförallt syftar till att utgöra ett planerings och uppföljningsverktyg utifrån företages egna antaganden (om försäljningsvolymer, marknadsandelar, konkurrenter), brukar prognoser revideras oftare eftersom de i hög grad påverkas av föränderliga och externa faktorer, t.ex;

  • Konjunktur
  • Konsumenttrender
  • Lagar och regler
  • Demografiska förändringar
  • Beteendeförändringar
  • Digitalisering

 

 

Faktorerna i en prognos varierar beroende på bransch och målgrupper. Somliga företag väljer att endast förhålla sig till sin årsbudget medan andra använder sig av rullande prognoser där nya data och nya förutsättningar ger upphov till korrigerade målsättningar.

 

Vill man ta det ytterligare ett steg använder man sig av så kallad drivarbaserad planering vilket innebär att man använder sig av kända och verifierade mått för att förutspå verksamhetens ekonomiska utfall. Genom att fokusera på drivarna kan man bättre förstå, planera för och påverka viktiga aspekter i verksamheten som i sin tur påverkar finansiella och operationella utfall.

 

 

Hur används prognoser av byggmarknadens aktörer?

Med hjälp av prognoser för byggmarknadens utveckling och helst den egna delmarknadens utveckling kan utvecklare, entreprenörer, distributörer och byggmaterialleverantörer fatta smartare beslut baserade på faktabaserade underlag istället för magkänsla och subjektiva åsikter. Några strategiska vägval som en prognos kan underlätta;

 

  • Hur bör vi planera vår produktion under de kommande åren?
  • Vilka affärsområden/produkter bör vi satsa på?
  • Till vilka geografiska områden bör vi allokera våra resurser?
  • Var kommer våra kunder att befinna sig i framtiden?
  • Hur stor andel av våra kunder i framtiden kommer att vara konsumenter resp. företag?

 

Hur träffsäker kan en prognos bli?

Eftersom en prognos i hög grad bygger på antaganden om framtiden så finns inga garantier för att utfallet blir som förväntat. Genom att välja tillförlitliga och väletablerade metoder och beräkningsmodeller, konsekventa processer och att regelbundet revidera prognosen så ökar kvaliteten och därmed även tillförlitligheten.

Hur detaljerade prognoser kan man göra?

Prognoser kan – beroende på bransch – göras mycket detaljerade. För byggmarknadens olika aktörer har följande detaljeringsgrader större betydelse för strategiska beslut:

  • Utvecklingen för olika kundsegment
  • Utvecklingen i olika marknadssegment och byggtyper t.ex. lokaler, bostäder, anläggningsprojekt.
  • Utvecklingen för olika försäljningskanaler
  • Geografiska områden (land/länder, regioner, län, kommuner eller än mer detaljerade indelningar)
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev