Löpande varumärkesundersökning
Prognoscentret genomför sedan många år en årlig varumärkesundersökning för byggmaterialbranschen och byggvaruhandeln. Undersökningen omfattar idag cirka 60 varumärken och nio övergripande produktområden. Undersökningen genomförs kvartalsvis och presenteras årligen .
Varumärkesrapportens innehåll
- Varumärkets Brand Equity-värden för de senaste kvartalen. Varje aspekt av varumärkets värde, dvs kännedom, association, kvalitet och lojalitet, redovisas även separat.
- En jämförelse mellan samtliga varumärken som ingår i produktområdet.
- Varumärkesvärdet uppdelat på olika bakgrundsvariabler, t.ex. kön, boendeform, ålder och geografi.
- Utvecklingen över de senaste åren.
- Märkeskännedom (top-of-mind, spontan kännedom och hjälpt kännedom).
Metod
- Enkätundersökning mot ett representativt urval av allmänheten.
- Undersökningen genomförs kvartalsvis och presenteras en gång per år.
- Minst 500 svarande.
Metodiken, resultatberäkningen och frågestrukturen är identisk för samtliga produktområden vilket gör det möjligt att jämföra varumärken även mellan de olika produktområdena.
Några av varumärkena som ingår i undersökningen