Löpande varumärkesundersökning                 
            Prognoscentret genomför sedan många år en årlig varumärkesundersökning för byggmaterialbranschen och byggvaruhandeln. Undersökningen omfattar idag cirka 60 varumärken och nio övergripande produktområden. Undersökningen genomförs kvartalsvis och presenteras årligen .

                    Varumärkesrapportens innehåll                
            - Varumärkets Brand Equity-värden för de senaste kvartalen. Varje aspekt av varumärkets värde, dvs kännedom, association, kvalitet och lojalitet, redovisas även separat.
 - En jämförelse mellan samtliga varumärken som ingår i produktområdet.
 - Varumärkesvärdet uppdelat på olika bakgrundsvariabler, t.ex. kön, boendeform, ålder och geografi.
 - Utvecklingen över de senaste åren.
 - Märkeskännedom (top-of-mind, spontan kännedom och hjälpt kännedom).
 
                    Metod                
            - Enkätundersökning mot ett representativt urval av allmänheten.
 - Undersökningen genomförs kvartalsvis och presenteras en gång per år.
 - Minst 500 svarande.
 
Metodiken, resultatberäkningen och frågestrukturen är identisk för samtliga produktområden vilket gör det möjligt att jämföra varumärken även mellan de olika produktområdena.
                    Några av varumärkena som ingår i undersökningen                
            
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
