RAPPORT: Den bästa planlösningen

Bakgrund

En bra planlösning är en helt avgörande faktor vid val av ny bostad. Det visade den köpbeslutsundersökning som Prognoscentret genomförde 2019. I ”Den bästa planlösningen” kartläggs olika målgruppers preferenser avseende olika typer av rumssamband, öppenhet mellan olika rum, bostads- resp. rumsstorlekar. Undersökningen bygger på en sk. choice based conjoint – en avancerad metod för att mäta människors verkliga preferenser.

 

Så gick undersökningen till:

  • Vi lät en arkitekt rita upp tre olika bostäder – en lägenhet med 2 rok, en med 3 rok samt en med 5 rok.
  • I arkitektens uppdrag ingick att rita en attraktiv bostad så att samtliga alternativ uppfattades som tänkbara alternativ för de svarande.
  • För varje planlösning varierades de egenskaper som vi ville undersöka, t.ex. öppenhet mellan olika rum, en större eller två mindre balkonger, större gemensamma utrymmen eller större privata utrymmen.
  •  Samtliga planlösningar var enkla och tydliga så att respondenterna snabbt kunde bilda sig en uppfattning om bostaden.
Rapportens innehåll

Del 1. Bakgrundsinformation

  • Fakta om de som svarat
  • Målgrupper i undersökningen
  • Geografi
  • Flyttplaner
  • Intresse för nyproduktion

Del 2. Hur utformas en attraktiv bostad?

  • Vad är viktigast för olika bostadsytor; kök/vardagsrum, balkong, hallförvaring, gemensam/privat yta, rundgång/extra klädkammare.
  • Lösning mellan kök och vardagsrum (öppen, halvöppen, sluten)
  • Balkong (en större eller två mindre)
  • Förvaringslösning i hallen (öppen förvaring eller klädkammare)
  • Fördelning av bostadsyta (större privata ytor eller mer gemensam yta)
  • Rundgång eller extra klädkammare?

Del 3. De bästa planlösningarna

  • Vilken planlösning väljer man givet att alla kombinationer finns?
  • Den bästa tvåan.. och den sämsta.
  • Den bästa trean… och den sämsta.
  • Den bästa femman… och den sämsta.
  • Vilken planlösning anses mest attraktiv givet att de bästa tre erbjuds.

Del 4. Summering och reflektioner

 

Bilaga

Innehåller samtliga planlösningar och kombinationer.

Information om rapporten

Publicerad: juni 2020
Undersökningskoncept: Future Living
Metod: Enkätundersökning via webbpanel. Analysmetod Choice Based Conjoint.
Pris: 30.000 SEK ex. moms.

Köp
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev