Hur nöjda är Sveriges bostadsrättsföreningar med sina förvaltningsbolag?

Prognoscentret har under hösten genomfört en undersökning för att ta reda på hur nöjda Sveriges bostadsrättsföreningar är med de förvaltningsbolag som anlitas. Den 14 januari kl. 14-15 är du välkommen att delta i ett webbinarium där vi kommer att presentera resultaten från undersökningen.

För andra året i rad har Prognoscentret genomfört en kundnöjdhetsundersökning i förvaltningsbranschen. Nu presenterar vi resultaten under ett webbinarium!

 

Du kommer bland annat få veta: 

  • Hur branschen totalt sett har presterat under året
  • Vad påverkar kundnöjdheten och vilka är branschens viktigaste förbättringsområden?
  • Vilka förvaltningsbolag som har de nöjdaste kunderna
6500 bostadsrättföreningar är tillfrågade

Enkäten har skickats till medlemmar i bostadsrättsföreningars styrelser och både ekonomiska och tekniska förvaltningsbolag utvärderades i undersökningen. 

Nöjdheten utrycks i form av ett välbeprövat nyckeltal - NKI

Nöjdhetsmåttet NKI är en sammanvägning av följande tre frågor: 

  • Hur väl förvaltaren har uppfyllt bostadsrättsföreningens förväntningar. 
  • Hur nöjd man är med förvaltaren som helhet. 
  • Hur nära eller långt ifrån ett ideal man bedömer att förvaltaren varit. 

NKI-värdet presenteras på en måttstock mellan 0 och 100. För en medelgod kundnöjdhet krävs värden över 65.   

 

Förra årets undersökning visade på en relativt låg nöjdhet då NKI-värdet landade på 62 för förvaltningsbranschen som helhet. Dessutom kunde vi konstatera att spridningen i prestation är stor mellan olika förvaltningsbolag. Bland de bolag som fått minst tjugo svar finns förvaltare med så lågt NKI-värde som 17. Det företag som uppvisade den högsta nöjdheten var 2023 Riksbyggenägda Simpleko med ett NKI-värde på 80.

 

Vad påverkar nöjdheten?

Kvaliteten i bostadsrättsförvaltarnas verksamhet mäts genom följande faktorer:

  • Pålitlighet (t.ex. hålla löften, rätta fel och leverera enligt avtal)
  • Personal (t.ex. tillgänglighet, bemötande och tydlighet)
  • Miljömedvetenhet (t.ex. hjälp rörande miljö, energi och klimat)
  • Fastighetsförvaltning (t.ex. underlätta för styrelsen, bidra till långsiktighet och kunskap samt förebygga problem)
  • Informationsmaterial (t.ex. innehåll, utformning och tidpunkt)
  • Underhåll av byggnad och utemiljö (t.ex. underhåll och förbättringar samt att lösa fel)

Utöver detta kartläggs även prisvärdhet samt viljan att rekommendera förvaltningsbolaget till andra bostadsrättsföreningar.

Förbättra nöjdheten utan att slösa resurser på fel saker

Med hjälp av statistiska drivkraftsanalyser identifieras den effektivaste vägen till högre kundnöjdhet. Resultatet presenteras i form av prioriteringsmatriser som på ett enkelt sätt visar på sambandet mellan framtida kvalitetsförbättringar och den totala kundnöjdheten. Den här typen av analyser gör att en förvaltare prioriterar rätt områden.

 

Större aktörer som har många kunder kan i framtiden få företagsunika drivkraftsanalyser men just nu nöjer vi oss med att göra en analys för hela branschen fördelat på teknisk respektive ekonomisk förvaltning.

Varför genomför Prognoscentret den här undersökningen?

För Riksbyggen, Simpleko och JM@home genomför Prognoscentret årliga undersökningar där samtliga deras kunder tillfrågas. Dessa aktörer vill nu tillsammans med Prognoscentret etablera en  branschgemensam mätning för att ge alla aktörer möjlighet att jämföra sig och skapa bättre förutsättningar för högre kundnöjdhet.

 

Höstens undersökning som omfattar ett urval av Sveriges bostadsrättsföreningar syftar till att visa upp vad den här typen av undersökning kan ge såväl enskilda aktörer som förvaltningsbranschen som helhet.

I en branschmätning äger varje företag sitt eget resultat

När aktörer går samman i en branschmätning bestämmer varje bolag själva hur de vill kommunicera kring sitt resultat. Prognoscentret har endast rätt att publicera och tala om branschsnittet.

 

Om branschen önskar kan vi också offentliggöra de bästa aktörerna varje år. Samtliga aktörer beslutar själva om hur de vill kommunicera kring sitt eget resultat jämfört med branschsnittet. På så sätt skapas goda möjligheter för enskilda förvaltningsbolag och för branschen som helhet att marknadsföra sig.

 

 

Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev