En bra planlösning är en helt avgörande faktor vid val av ny bostad. Det visade den köpbeslutsundersökning som Prognoscentret genomförde 2019. I ”Den bästa planlösningen” kartläggs olika målgruppers preferenser avseende olika typer av rumssamband, öppenhet mellan olika rum, bostads- resp. rumsstorlekar. Undersökningen bygger på en sk. choice based conjoint – en avancerad metod för att mäta människors verkliga preferenser.
Så gick undersökningen till:
- Vi lät en arkitekt rita upp tre olika bostäder – en lägenhet med 2 rok, en med 3 rok samt en med 5 rok.
- I arkitektens uppdrag ingick att rita en attraktiv bostad så att samtliga alternativ uppfattades som tänkbara alternativ för de svarande.
- För varje planlösning varierades de egenskaper som vi ville undersöka, t.ex. öppenhet mellan olika rum, en större eller två mindre balkonger, större gemensamma utrymmen eller större privata utrymmen.
- Samtliga planlösningar var enkla och tydliga så att respondenterna snabbt kunde bilda sig en uppfattning om bostaden.
Del 1. Bakgrundsinformation
- Fakta om de som svarat
- Målgrupper i undersökningen
- Geografi
- Flyttplaner
- Intresse för nyproduktion
Del 2. Hur utformas en attraktiv bostad?
- Vad är viktigast för olika bostadsytor; kök/vardagsrum, balkong, hallförvaring, gemensam/privat yta, rundgång/extra klädkammare.
- Lösning mellan kök och vardagsrum (öppen, halvöppen, sluten)
- Balkong (en större eller två mindre)
- Förvaringslösning i hallen (öppen förvaring eller klädkammare)
- Fördelning av bostadsyta (större privata ytor eller mer gemensam yta)
- Rundgång eller extra klädkammare?
Del 3. De bästa planlösningarna
- Vilken planlösning väljer man givet att alla kombinationer finns?
- Den bästa tvåan.. och den sämsta.
- Den bästa trean… och den sämsta.
- Den bästa femman… och den sämsta.
- Vilken planlösning anses mest attraktiv givet att de bästa tre erbjuds.
Del 4. Summering och reflektioner
Bilaga
Innehåller samtliga planlösningar och kombinationer.
Publicerad: juni 2020
Undersökningskoncept: Future Living
Metod: Enkätundersökning via webbpanel. Analysmetod: Choice based conjoint.
Pris: 15.000 SEK ex. moms. (Ord. pris. 30.000 SEK) Rapporten har prisreducerats då den publicerades för mer än ett år sedan.