Varumärkesundersökning för småhus

Varumärkesundersökningen för småhus mäter kännedom och styrkan i alla större varumärken på småhusmarknaden. Genom att undersöka såväl allmänhetens som befintliga kunders syn på varumärkena kan vi erbjuda en helt unikt varumärkesmätning för er bransch.
Ett smidigt sätt att analysera ert varumärke en gång per år

 

Varumärkesmätningen omfattar samtliga större varumärken på den svenska småhusmarknaden. Utöver en kartläggning av kännedom, varumärkets styrka (Brand Equity) och positionering lägger vi till ytterligare två dimensioner; marknadsandelar och medieinvesteringar. Sammantaget tror vi att det är en helhet som passar er!

 

Undersökningen genomförs en gång per år.

Metod och målgrupp
  • Enkätundersökning via panelföretaget Cint.
  • Intervjuer med ett representativt urval av allmänheten, samt köpare av styckebyggda småhus.

 

Rapportens innehåll:

  • Varumärkenas marknadsandelar
  • Kännedom (spontan och hjälpt kännedom, top-of-mind)
  • Brand Equity
  • Medieinvesteringar, mediemix, share of search
  • Positioneringsanalys
  • Föredragen husstil
  • Fördjupningsavsnitt om småhusköparen bl.a. målgruppens anledning till att bygga nytt hus, vilka andra småhustillverkare övervägdes, NPS m.m.

 

I rapporten ingår även målgruppsanalyser samt statistik över småhusbyggandet i landets olika regioner.

Varumärkesundersökning 2024

 

Den senaste varumärkesundersökningen för småhusbranschen publicerades i oktober 2024. I årets mätning bygger analysen på 1858 svar från allmänheten, samt svar från 872 husköpare (som köpt hus senaste året).

 

Är du intresserad av rapporten, kontakta Magnus Olsson på magnus.olsson@prognoscentret.se.

Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev