Syftet med en kund- och marknadsanalys är att utifrån relevant statistik och information beskriva ett bostadsprojekts förutsättningar. Genom analysen kommer följande tre delsyften att uppfyllas:
- Definiera projektets upptagningsområde d.v.s. det område där majoriteten av kunderna kommer att flytta ifrån.
- Beskriva målgruppen utifrån uppgifter kring vilka som flyttar samt vilka som idag bor i projektets upptagningsområde.
- Beskriva bostadsmarknaden, inkl. prisnivåer, i projekt- och upptagningsområdet.
Neutralt beslutsunderlag
Kund- och områdesanalysen sammanställs av Prognoscentrets analytiker för att ge ett oberoende beslutsunderlag av hög kvalitet. Analysen levereras i form av en rapport med avslutande rekommendationer från Prognoscentret.
Grunderna till analysen är informationen från Prognoscentrets analysverktyg Kundkartan Bostad. I verktyget utgår vi från enheten DeSO (Demografiska statistikområden) vilket innefattar ca 6 000 små geografiska områden i Sverige. För varje område finns aktuell flyttstatistik samt uppgifter om befolkningen och bostadsbeståndet. Tillsammans med prisstatistik från Valueguard och vår erfarenhet av bostadsprojektanalyser kan vi producera matnyttiga marknadsanalyser.