Hur starkt är vårt varumärke?

Behöver du kunskap om ert företags varumärke? Tycker du att kännedomsmätningar inte ger tillräcklig kunskap? Önskar du ett komplement till nöjd-kund-mätningar? Våra Brand Equity-mätningar hjälper er förstå och följa styrkan i ett varumärke.

Vad är Brand Equity?

Brand Equity ger ett bra mått på varumärkets styrka. Ett starkt varumärke skapar såväl förväntningar som känslor och påverkar köpbeteende hos konsumenter. Att ha ett starkt varumärke är inte samma sak som att ha nöjda kunder. Det finns en mängd varumärken där kunderna är nöjda med sitt köp men där varumärket ändå är okänt för de allra flesta. För ett företag är det därför värdefullt att både mäta kundnöjdhet och styrkan i varumärket.

 

Vi mäter utifrån fyra perspektiv

Grunden i ett starkt varumärke är att många känner till det, d.v.s. att kännedomen är hög. Ytterligare några centrala aspekter behöver dock läggas till för att få en heltäckande bild av varumärkets styrka. Prognoscentret använder sig av en forskningsbaserad metod som utgår från totalt fyra perspektiv; kännedom, association, kvalitet och lojalitet. Ett påstående kring varje perspektiv besvaras på en sjugradig skala där resultaten sedan vägs ihop till ett Brand equity-värde.

 

Brand Equity - varumärke

 

Visar varumärkets utveckling och styrka i olika målgrupper bland mycket annat

Resultaten levereras i en rapport som besvarar följande:

  • Företagets Brand Equity-värden för de senaste kvartalen.
  • En jämförelse mellan samtliga varumärken som ingår i det valda produktområdet. Varje kvartal mäter vi Brand Equity för cirka 50 varumärken inom 10 produktområden.
  • Varumärkets styrka uppdelat på kön, boendeform, ålder och geografi
  • Resultatredovisning för varje aspekt av varumärkets styrka, d.v.s. kännedom, association, kvalitet och lojalitet

Kontakta oss för skräddarsydda Brand Equity-rapporter anpassade för just ditt företag.

Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev