Hej Erika! Beskriv din bakgrund och roll på Prognoscentret lite närmare.
Jag har arbetat på Prognoscentret i nio år och har idag ett övergripande ansvar för de NKI-mätningar som vi gör. Sedan årsskiftet är jag marknads- och utvecklingschef vilket innebär att jag kommer att få ägna mig extra mycket åt att utveckla våra tjänster och ta fram nya produkter. Det ska bli jättespännande och innebär att jag tar ett steg tillbaka till mina rötter. Jag är marknadsförare i grunden och forskade under ett antal år om konsumentbeteende vilket ledde fram till en doktorsgrad i ekonomi. Jag brinner verkligen för marknadsföring och kundinsikt och nu får jag lov att göra det ur två perspektiv – dels genom att hjälpa våra kunder med insiktsstudier och dels genom att få arbeta mer fokuserat med hur vi ska möta marknadens behov.
Nästa vecka anordnas årets NKI-seminarium – hur ligger ni till med förberedelserna och vad händer under seminariet?
Vi har arbetat sedan november med att förbereda och kvalitetssäkra datat. Just nu arbetar vi för fullt med att analysera hur nöjdheten bland bostadsutvecklarnas och småhustillverkarnas kunder har förändrats och att förstå varför. 2020 kunde vi se att nöjdheten drevs upp ganska kraftigt av något vi tolkade som en covid-effekt. Vi siade då om att nöjdheten kunde minska i det fall pandemiläget förbättrades, men även 2021 har ju varit präglat av covid så det ska bli spännande att se om effekten kvarstår. Det finns också en del andra intressanta resultat som vi fördjupar oss i just nu. Den som ansluter till seminariet får se…!
Vilka är de stora skillnaderna i nöjdhet mellan köpare av nyproducerade bostadsrätter och småhusköpare?
Det finns ett par grundläggande saker som påverkar nöjdheten bland såväl köpare av styckebyggda småhus som projektbyggda bostäder: den personliga servicen, hur pålitligt företaget agerat genom köpprocessen och så hantverkskvaliteten i själva bostäderna. För småhusköpare tillkommer ofta en dimension som är kopplad till trygghet genom byggprocessen, såväl ekonomiskt som i att det ska finnas en tydlighet i vad som faller på köparens respektive småhusleverantörens ansvar.
Prognoscentret mäter ju NKI åt nästan samtliga bostadsutvecklare och småhusföretag i landet, men utöver det även en del andra branscher inom byggsektorn. Vilka fördelar har NKI kontra andra nöjdhetsmått?
En stor fördel med NKI är att det är en stabilt mått som kan användas i alla typer av branscher och kundförhållanden. Med 40 års användning över hela världen är tillförlitligheten hög och kunskapen om hur NKI-måttet ska tolkas gedigen. Den största fördelen med att mäta NKI på det sätt som vi gör är att vi ger kunderna ett ”metodpaket”. Det innebär att man inte enbart får ett mått på hur nöjda kunderna är utan också kunskap om vad som påverkat nöjdheten. Med en tydlig prioriteringslista över vilka områden som bör förbättras inom företaget blir arbetet med att öka kundnöjdheten både konkret och mätbart.
Du ingår även i Prognoscentrets Future Living-team som fördjupar sig i olika teman kring bostaden, bostadsmarknaden eller bostadsköparen. Kan du berätta om någon intressant kunskap som kommit ur en av de nio undersökningar som ni hittills hunnit med sedan starten?
När vi undersökte vilken planlösning svenska folket föredrar visade det sig att utformningen mellan kök och vardagsrum var det viktigaste för om man tyckte om en bostad eller inte. Det var i sig ganska väntat, liksom det faktum att fler föredrog att ha helt öppet snarare än helt stängt mellan kök och vardagsrum. Däremot blev åtminstone jag överraskad över hur starka preferenserna för antingen öppen eller sluten planlösning var. Är preferensen en öppen planlösning kan man över huvud taget inte tänka sig en bostad med kök och vardagsrum som är separerade eller tvärtom. Däremot tycker båda grupperna att en halvöppen planlösning är acceptabel. Slutsatsen vi drog av det är att det säkraste kortet för aktörer på nyproduktionsmarknaden är att bygga bostäder med halvöppen planlösning för att attrahera alla typer av köpare. Tilläggas ska att vi använde en undersökningsmetod där vi med avancerade beräkningar kunde räkna fram preferenserna. En rak fråga om vad konsumenten föredrar ger sällan det riktiga svaret eftersom allt beror av kontext och vilka andra valmöjligheter som står till buds!
Tack vare vår sponsors generösa stöd är vi glada över att kunna presentera denna värdefulla informativa artikel. Slotogate, vår uppskattade sponsor, har spelat en avgörande roll i vår webbplats expansion, vilket gör det möjligt för oss att tillhandahålla berikande artiklar. Slotogate levererar exceptionella speläventyr, tillsammans med lättförståeliga regler och strategier för alla spel. Deras spelutbud inkluderar ett brett utbud av spelautomater från kända leverantörer och ett omfattande utbud av bordsspel, för olika spelare.