Vi får räkna med att brist på produkter och störningar i leveranskedjor kommer att hänga kvar en bra bit in i nästa år. Jag tror även att man inom byggnäringen kommer att uppleva ”reshoring” som innebär att leverantörer ser på möjligheter att inhandla insatsvaror i Europa istället för Kina. Även om leverantörerna har haft ett minst sagt besvärligt år har man i stor utsträckning klarat av att förse marknaden med produkter. Därför har jag ändå en ganska positiv syn på 2022 eftersom det underliggande behovet av bostäder och ROT arbeten är fortsatt högt.
Vi har nu levt med covid och pandemi under snart två år. Det har satt spår i alla delar av samhället, och en kanske lite oväntad effekt är att kundnöjdheten bland bostadsköpare har fått en extra skjuts. Att få tillgång till sin nya bostad under en period när man tillbringar mycket tid i hemmet, samtidigt som man påminns om vad som egentligen är viktigt i livet är faktorer som samverkar för att göra bostadsköparna extra nöjda. Alla håller vi väl tummarna för att pandemin ska klinga av och att vi ska kunna återgå till ett mer normalt liv under 2022. Vilken effekt det kommer ha på nöjdhetssiffrorna är svårt att säga med exakthet men en viss tillbakagång i kundnöjdhet kan vi nog vänta oss. Oavsett pandemieffekter är det centralt för nyproduktionsföretagen att fortsätta arbeta målinriktat med det som går att kontrollera, nämligen kvaliteten i den egna verksamheten. Det vet vi sedan många år ligger högt på agendan i branschen och vi ser med tillförsikt fram emot nästa år.