Varumärkesmätningen omfattar samtliga större varumärken på den svenska småhusmarknaden. Utöver en kartläggning av kännedom, varumärkets styrka (Brand Equity) och positionering lägger vi till ytterligare två dimensioner; marknadsandelar och medieinvesteringar. Sammantaget tror vi att det är en helhet som passar er!
Undersökningen genomförs en gång per år.
- Enkätundersökning via panelföretaget Cint.
- Intervjuer med ett representativt urval av allmänheten, samt köpare av styckebyggda småhus.
Rapportens innehåll:
- Varumärkenas marknadsandelar
- Kännedom (spontan och hjälpt kännedom, top-of-mind)
- Brand Equity
- Medieinvesteringar, mediemix, share of search
- Positioneringsanalys
- Föredragen husstil
- Fördjupningsavsnitt om småhusköparen bl.a. målgruppens anledning till att bygga nytt hus, vilka andra småhustillverkare övervägdes, NPS m.m.
I rapporten ingår även målgruppsanalyser samt statistik över småhusbyggandet i landets olika regioner.
Den senaste varumärkesundersökningen för småhusbranschen publicerades i oktober 2024. I årets mätning bygger analysen på 1858 svar från allmänheten, samt svar från 872 husköpare (som köpt hus senaste året).
Är du intresserad av rapporten, kontakta Magnus Olsson på magnus.olsson@prognoscentret.se.