Prioriteringsundersökningar ger det attraktivaste erbjudandet
I teorin kan allt verka viktigt men så är inte fallet i verkligheten. För att få ett tillförlitligt resultat gäller det att fånga upp såväl praktiska som ekonomiska begränsningar.
I resultatet från våra undersökningar kan en verklig prioriteringsordning av olika valsituationer beräknas. En sak kan visa sig vara dubbelt eller tre gånger så viktigt som en annan. Med kunskap om hur mycket viktigare en viss sak är än en annan blir det möjligt att optimera innehållet i sitt erbjudande.
Genom att kombinera målgruppens prioriteringsordning med kostnaden för respektive prioriterad sak kan du dra slutsatser om hur du ska utforma erbjudanden.
Exempel på resultat
Med kunskap om hur dina kunder prioriterar kan du till exempel:
- skapa det mest attraktiva erbjudandet
- anpassa dina produkter och tjänster till olika målgrupper
- ställa mervärde för kunden mot kostnader och merarbete för din verksamhet
När man önskar hitta den bästa kombinationen
Ibland önskar man undersöka kombinationer av saker och då krävs en mer komplex undersökningsmetod ofta kallad betalningsviljestudie eller Conjoint-undersökning. Där ges möjlighet att få fram vilken kombination av produkter, tjänster eller produktegenskaper som är mest efterfrågad. Ett exempel på produktegenskap som kan undersökas är pris. Detta innebär att resultaten kan visa vilken kombination om är mest attraktiv till varje given prisnivå.